SIA “LANEKS” Tas ir viss, kas jums jāzina par riepām
RU LV EN
Īpašie piedāvājumi!


 
lv
illustration

TM radzēto riepu tests (205/55R16; 10.2015)


Testi un rakstiZiemas riepu testiTM radzēto riepu tests (205/55R16; 10.2015)

TM, Jukka Antila 10.2015

Populārā Somijas tehnikas mīļotāju žurnāls "Tekniikan Maailma" š.g. septembra numurā publicēja radzētajo un frikcijas riepu salīdzinošo testu. Nav nekāds brīnums, ka pārbaudītas riepas populārākajā, t.i. ražotāju izmērā 205/55R16.

Gluži kā vācieši, austrieši un šveicieši, arī skandināvi kopīgiem spēkiem veic salīdzinošos riepu testus. Tā Somijas "Test World" speciālistu ziemas riepu testus publicē gan interneta vietnēs, gan arī drukātajos medijos. Šo testu publicē gan somu Tekniikan Maailma, gan arī igauņu Tehnikan Maailm. Būtība un rezultāti nemainās.

Visi testi veikti Somijā "Test World" poligonā ar automobili Ford Focus.

Kaut arī likumdošana neierobežo radžu maksimālo skaitu, jāņem vērā daži nosacījumi, kas nosaka optimālo radžu skaitu, ja netiek veiktas speciālas pārbaudes un apstiprinājuma saņemšana par konkrēta radzēto riepu modeļa nekaitīgo ietekmi uz asfalta klājumu. Precīzāk sakot, nav ierobežojuma, ja riepu ražotāja jaunākais modelis ir pārbaudīts atbilstošās neatkarīgās iestādēs un var tikt pierādīts, ka riepu ietekme uz ceļa virsmu nepārsniedz noteiktās robežas. Ja testi ir sekmīgi, ražotājs ir tiesīgs izvēlēties radžu modeli un pat to skaitu. Cita iespēja ir neveikt šādu testu jaunajiem modeļiem, un ievērot maksimālo radžu skaitu, t.i. 50 radzes uz riepas protektora apkārtmēra vienu metru, kas izmēra 205/55R16 gadījumā būtu mazāk par 100 radzēm. Tikai 3 no 12 ražotājiem šajā testā ir gājuši šo ceļu.

Palielinot radžu skaitu, var uzlabot veiktspēju uz ledus. Tas ir loģisks secinājums, ko pierāda testi gandrīz bez izņēmumiem. Tomēr lielāks skaits radžu vēl negarantē vispārēju panākumu testā, ja arī tiek nodrošināta papildus saķere uz ledus. Vairāk radžu nozīmē arī lielāku rites troksni, kas ir sevišķi kaitinoša riepu īpašība. Braucot pa asfaltētu ceļu, radzes var ietekmēt automobiļa vadāmību, stabilitāti un pat bremzēšanas efektivitāti, ja tās atbalsta riepu pārāk daudz. Saķeri uz ledus veido radzes serdenis, iespiežoties ledus virsmā. Rotācijā ir nepieciešams zināms spēks, lai radze veidotu saķeri. Lielāks daudzums radžu nozīmē mazāku spiedienu uz katru radzi individuāli. Ja ļoti aukstā laikā ledus ir sevišķi ciets, mazāks radžu daudzums var nodrošināt lielāku saķeri nekā lielāks skaits radžu.

Iepriekšējos gados pārsteidza riepas Nokian Hakkapeliitta 8, kurās tika izmantotas 190 radzes. Tas ir par 50-100% lielāks skaits nekā tirgū tiek izmantots. Tā Hakka 8 uzvarēja vienu testu pēc otra, bet nu jau lielais izrāviens sāk pazust. Šogad testā ir daži jauni modeļi, piemēram, Continental IceContact 2 un Nokian Nordman 5. Arī IceContact 2 ir izmantotas 190 radzes. Nav grūti iedomāties, kur vācu inženieri smēlušies iedvesmu šim jauninājumam. Hankook riepām ir trešais lielākais radžu skaits - 170. Jau gadiem ilgi korejiešu inženieri veic pētījumus. Tāpēc ir patīkami redzēt no Āzijas nākušas labas ziemas riepas.

Liela daļa ražotāju liek uzsvaru uz aptuveni 130 radzēm. Goodyear, Bridgestone un Pirelli ir labi pazīstamas markas, kas to acīm redzot izvēlējušies tāpēc, lai riepas testētu. Otrā līmeņa marku Sava, Dunlop un Nokia panākumiem apvītā viena no vecākās paadzes modeļa, tagad pazīstama kā Nordman, riepas tika pozicionētas kā letākas un arī tehnoloģiski vecākas alternatīvas premium klases izstrādājumiem.

Michelin, Gislaved un ķīniešu LingLong riepās ir mazāk nekā 100 radzes, kas nozīmē, ka tām nav nepieciešami ceļa nolietojuma testi. Pirmās divas ir patiesas premium līmeņa riepas, tomēr šķiet, ka citas īpašības nevar tikt kompensētas ar ledus saķeres priekšrocībām, ko rada ar mazāku radžu skaitu.

LingLong riepas jau ir tikušas iekļautas testos, un tās ir pierādījušas, ka ir vienas no labākajām ķīniešu riepām ziemas testos.

Viens no interesantākajiem šī testa aspektiem ir nodilumizturības tests. Četri radzēto riepu modeļi tika papildus testēti aukstos laika apstākļos uz asfalta 15000 km garumā, kas varētu būt vidēji divu ziemu ilgumā. Pārbaudes tika veiktas pa galvenaijiem ceļiem, katrā maiņā ietverot līdz 100 apstāšanās un gaitas uzsākšanu ar bremzēšanu un paātrināšanos ierastā pilsētas režīmā, lai modelētu braukšanu pilsētas braukšanas stilu un līdz ar to arī riepu nodilumu. Šajā testā tika izmantoti 3 vienādi automobiļi vienādos apstākļos un pa vieniem un tiem pašiem ceļiem, kas pārvietojās viens aiz otra, turklāt automobiļu vadītājiem mainoties vietām. No katra modeļa tika izmantotas divas riepas, un ik dienas riteņi tika mainīti vietām no priekšējās ass uz aizmugurējo. Testa beigās katra  riepa bija nobraukusi vienādu kilometru skaitu gan uz priekšējās, gan uz aizmugurējās ass ar katru no braucējiem. Tas izslēdza atšķirības starp automobiļiem, braukšanas apstākļiem un braukšanas manierēm. Riepām tika veikta arī bremzēšanas efektivitātes pārbaude uz ledus sākumā un ik pēc 5000 km. Šie testi tika veikti telpās precīzi noregulētos standarta apstākļos. Secinājums pēc ši testa ir tāds, ka visa testa laikā riepu veiktspēja samazinājās proporcionāli, bet pēc 15000 km tā sastādīja 80% no sākotnējās vērtības. Veiktspējas samazināšanās bija ļoti līdzīga starp dažādām markām. Riepu kārtība veiktspējas ziņā beigās bija tādi pati kā sākumā un testa vidū.

Tas ir ļoti labi, ka žurnāli publicē riepu testus, jo tie parāda, ka jaunu riepu testu rezultāti ir ļoti reprezentatīvi riepu īpašību ziņā jeb, citādi sakot, vietu sadalījumā, pat ja tās ir jau lietotas. Tomēr šajā nodilumizturības testā bija atšķirības. Ņemot vērā sākotnējo protektora dziļumu un tā dziļumu pēc nobrauktajiem 15000 km, varēja aprēķināt eventuālo nobraukumu katram riepu modelim, ja riepas lieto līdz 3 mm dziļam protektoram. Tā ar Michelin X-Ice North 3 varētu nobraukt aptuveni 64000 km, ar Hankook Winter i*Pike RS - 49000 km, ar Nokian Hakkapeliitta 8 - 40000, bet ar Pirelli Ice Zero - 43000 km. Ja neskaita Michelin, pārējām riepām nodilums sastādīja aptuveni 2 mm, kas demonstrē praktiski vienādu nodilumizturības līmeni.

◄ Iepriekšējā lapa Testa rezultāti. Nākamā lapa ►
Nokian Hakkapeliitta 8
Conti IceContact 2
Hankook Winter iPike RS+ W419D
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
Pirelli Ice Zero
Dunlop Ice Touch
Gislaved Nord*Frost 100
Michelin X-Ice North 3
Bridgestone Blizzak Spike-01
Sava Eskimo Stud
Nordman 5
LingLong Green-Max Winter Grip
Vien.īpatsvars
Ražots (Izcelsmes valsts) FIN DE KOR PL DE PL DE RU JP PL RU CHN
Radžu skaitsgab. 190 190 170 130 130 130 96 96 130 130 128 98
Ledus (Apledojis ceļš)40%
Bremzēšanas īpašībasballes15% 10 9 9 9 9 9 8 8 8 8 8 7
Ieskriešanās dinamikaballes10% 10 9 10 9 9 9 8 8 9 9 8 7
Vadāmība (kustība pa apli)balles10% 10 10 10 9 9 8 9 8 8 9 8 6
Automobiļa vadāmība (subjektīvi)balles5% 10 10 9 9 9 8 9 8 9 8 8 7
Sniegs (Apsnidzis ceļš)20%
Bremzēšanaballes5% 9 9 9 10 8 9 10 9 8 7 8 7
Ieskriešanās dinamikaballes5% 10 9 9 10 10 8 9 8 8 6 9 6
Automobiļa vadāmība (vidējais ātrums trasē)balles5% 10 10 10 9 9 9 10 8 8 7 9 6
Automobiļa vadāmība (subjektīvi)balles5% 10 9 9 9 9 8 9 8 8 7 8 6
Slapjš ceļš15%
Bremzēšanaballes5% 7 8 8 7 8 8 9 9 8 8 7 8
Automobiļa vadāmība (vidējais ātrums trasē)balles5% 7 8 7 8 9 9 8 8 8 8 7 9
Automobiļa vadāmība (subjektīvi)balles5% 6 7 6 8 8 8 7 7 6 7 6 8
Sauss ceļš10%
Bremzēšanaballes5% 8 8 8 8 8 9 8 9 8 9 8 9
Automobiļa vadāmība (subjektīvi)balles5% 7 7 6 8 8 8 7 8 6 8 7 9
Ekonomiskums un komforts15%
Stabilitāte taisnvirzienāballes5% 7 8 8 8 9 8 9 7 8 7 7 9
Akustiskais komfortsballes5% 6 6 6 6 5 7 7 7 6 6 5 6
Rites pretestībaballes5% 8 7 9 7 7 7 6 6 6 7 8 7
Vidējā atzīmeballes 8,8 8,6 8,6 8,5 8,5 8,4 8,3 7,9 7,8 7,8 7,7 7,2
Vieta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Izcelsmes valstu apzīmējumi:
DE - Vācija,
FIN - Somija,
PL - Polija,
JP - Japāna,
KOR - Dienvidkoreja,
RU - Krievija,
CHN - Ķīnas Tautas Republika.

SIA LANEKS, 2015.

Sagatavots pēc žurnāla Tekniikan Maailma 2015.gada septembra izdevuma. Foto: Lasse Allard.